Spelvarianter

Allmäna regler

Träffad spelare lyfter handen och beger sig till sin återhämtningsplats som brukar vara en av ingångarna till planen.

När barn spelar så bör träff mot huvud och hals undvikas för att det kan upplevas obehagligt även om det är ofarligt. Om huvud eller hals ändå träffas brukar vi ha som regel att båda spelarna beger sig till sina återhämtningsplatser.

Zombie

En person börjar som Zombie i mitten av planen och har som mål att inom 5 minuter omvandla alla deltagare till zombies genom att vidröra dem.

Övriga spelare kan försvara sig med skumpilvapen. En zombie måste vänta 10 sekunder efter att ha blivit träffad innan den kan fortsätta jaga. När en spelare blivit tagen så blir den också en zombie som jagar. Vapnet lämnas på golvet.

Fånga flaggan

Två lag tävlar i att försöka fånga varandras flaggor och utrustas med skumpilsvapen (Nerf) för att tillfälligt kunna få ut motspelare från planen. Längst ner på varje planhalva har lagen sina baser där flaggorna försvaras.

Vid träff när man håller en flagga släpps den direkt. Flaggorna får inte kastas men får överlämnas till en medspelare.

En variant av detta spel låter vissa spelare vara läkare, spejare, anfallare och försvarare.

  • Läkare och spejare får enbart använda de minsta vapnen (1-3 skott).

  • Läkare har förmågan att vid beröring återhämta medspelare.

  • Spejare får röra sig över markhinder obehindrat.

  • Försvarare tåler två träffar men får inte passera mittlinjen.

  • Anfallare har inga extra förmågor men får välja valfritt vapen.

Lagmatch

I detta spelet ska två eller fler lag träffa sina motståndare tills de inte längre kan återhämta sig. Lagen börjar med en viss mängd liv som förbrukas när spelare behöver återhämta sig efter att blivit träffade.

När ett lags liv förbrukats kan träffade spelare inte längre återhämta sig och måste därför vänta utanför planen tills enbart ett lag återstår på planen. Antalet återstående liv brukar räknas med en hög ärtkuddar vid återhämtningsplatserna som man minskar efter varje återhämtning.

En variant av detta låter lagen konstruera sina baser själva innan spelomgången startas.

Kontakt

E-post: tsknerf@gmail.com

Telefon: 0704-868771

Skumpilspel är en aktivitet som ordnas som en del av Teckomatorps sportklubb.